Sunday, December 6, 2009

Πανετόνε και παντόρο

Γιορτές έρχονται και φυσικά φέρνουν τοπικά και παραδοσιακά εδέσματα.Πολλοί τα΄χετε δει στο σούπερ-μάρκετ αλλά ξέρετε την ιστορία του πανετόνε.Έχω ακούσει δύο παραλλαγές και σκέφτηκα να τις μοιραστώ μαζί σας.

-Η αδελφή Ουγκέτα  ζούσε σε ένα φτωχό μοναστήρι που ήταν και η μαγείρισσα.Είχε πολύ λίγα υλικά αλλά ήθελε να φτιάξει ένα γλυκό για να δώσει στους φτωχούς.Έτσι αντί να φτιάξει ένα σκέτο ψωμί έβαλε αυγά,ζάχαρη,σταφίδες και φρούτα καντίτι για να βγει ένα γλυκό.


-Η πιο γνωστή εκδοχή θέλει τον Τόνι φούρναρη να προσφέρει στο Λουδοβίκο Ντι Μόρο Χριστούγεννα το  1476 στο Μιλάνο αυτό το περίεργο ψωμί pan di Toni  (παν ντι Τόνι=το ψωμί του Τόνι) που με τα χρόνια έγινε πανετόνε (panettone).Βασικά ο Τόνι έπρεπε να προσέχει τις φοκάτσες (κάτι σα λαδόψωμο) όσο ψηνόντουσαν,αυτός αποκοιμήθηκε και κάηκαν.Είχε περισσέψει ζύμη για το ψωμί κι έτσι σκαρφίστηκε να φτιάξει ένα γλυκό για να προσφέρει στο Λουδοβίκο Ντι Μόρο.Πρόσθεσε στη ζύμη αυγά,μέλι,σταφίδες,φρούτα αποξηραμένα και το έψησε.Μετά το παρουσίασε σαν το ψωμί του Τόνι.


  panis quidam acinis uvae confectus

Το παντόρο είναι και αυτό χριστουγεννιάτικο γλυκό αλλά είναι πιο απλό το σκέτο,κάτι σαν κέηκ.Λένε ότι προέρχεται απ΄τη Βερόνα κατά τη διάρκεια της βενετσιάνικης Δημοκρατίας.Ήταν  γλυκά που πρόσφεραν στα τραπέζια πλούσιων οικογενειών καλυμμένο με χρυσά φύλλα pan d'oro (παν ντ'όρο=παντόρο pandoro)

Τώρα πια οι ζαχαροπλάστες το φτιάχνουν με τόσους πολλούς τρόπους που δεν ξέρει κανείς τι να πρωτοδιαλλέξει και τι να πρωτοφάει.Εμένα μου αρέσουν οι σταφίδες που μου θυμίζουν τα δικά μας γλυκά και γι'αυτό πήρα ένα να το τσακίσω!



Πόσο θα'θελα όμως να είχα μια πιατέλα μελομακάρονα!!!!!Στόλισα το δεντράκι μου  έβαλα σε μορφή slideshow  στην κεντρική σελίδα κάτω απ΄το ρολόι φωτογραφίες με λεπτομέρειες.
Καλά στολίσματα σε όλους,καλά χριστουγεννιάτικα μαγειρέματα και προετοιμασίες.

Αύριο θα επανέλθω με άλλη ανάρτηση αφιερωμένη σε ιταλικά ήθη καί έθιμα,σε όποιον αρέσουν αυτές οι ιστορικές πληροφορίες να περάσει,κερνάω και πανετόνε με σταφίδα!!!

22 comments:

ΦΟΥΛΗ said...

Καλημερα.... αυτό το Πανετόνε μου φέρνει σαν το δικό μας τσουρέκι!!!
Καλή Κυριακή....

Ελιά Μαϊστρα said...

Καλή σου μέρα!!
Και του χρόνου να είσαι καλά..
Τί ζεστασιά είν'αυτή..και τί ατμόσφαιρα δημιουργούν τα δενδράκια μας..(δεν έφτιαξα ακόμα)
Τα γλυκά αυτά τα έχω δεί αλλά ποτέ δεν πήρα γιατί είχα την εντύπωση πως θα είναι πολύ ψωμοειδή..αλήθεια ποιό απ'τα δυό φέρνει σε κέϊκ πιό πολύ;
Θα περιμένω την αυριανή σου ανάρτηση..
:)))

ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ said...

Πολύ μου αρέσουν οι ιστορίες και οι μύθοι για τις διάφορες συνταγές, τόσο που λέω κάποια στιγμή να βρεθώ στην Αθήνα, για να πάω στο εστ/ριο ΑΡΧΑΙΩΝ ΓΕΥΣΕΙΣ.
Πανετόνε παίρνω κάθε χρόνο από το Σ/Μ Φέτος όμως βρήκα κάτι σημειώσεις για ΓΛΥΚΟ ΨΩΜΙ και θα το κάνω με σταφίδες και κόντιτα, να δω τι θα γίνει. Καλό ή κακό, θα το αναρτήσω.
Και μελομακάρονα γεμιστά και ισλί.
Έκανα πέρσυ και είχαν επιτυχία.
Θα τα ξαναπούμε μέχρι τις γιορτές.
Καλή Κυριακή

ypnos said...

Νυσταζω, θελω καφε.. και τωρα πειναω κιολας!

Καλημερες!

lena_zip said...

Καλημέρα!!!
Δεν έχω δοκιμάσει κάποιο από αυτά τα γλυκά αν και τα έχω ακουστά.
Μου αρέσει πολύ να διαβάζω για τα έθιμα, τις συνήθειες και τις ιστορίες πίσω από αυτά. Θα περιμένω την επόμενη ανάρτηση!

Και λοιπόν;E allora? said...

Καλημέρα ΦΟΥΛΗ,γλυκήτατη η καινούρια σου φωτοπροφιλ!
Ναι έχεις δίκιο που λες ότι θυμίζει τσουρέκι,αλλά είναι πιο γλυκό.έχω Ελληνες φίλους καθολικούς που το ονομάζουν χριστουγεννιάτικο τσουρέκι.

Και λοιπόν;E allora? said...

Καλημέρα ελιτσα

Ελιναι αφράτα αλλά δεν ειναι σαν ψωμί.Βεβαια Ελλάδα έχουμε τις δίπλες μας,τα μελομακάρονα μας και τόσα άλλα που ειλικρινά αναπολώ.
Το παντόρο φέρνει σε κεηκ γιατί είναι σκέτο.Αν όμως σου αρέσουν τα φρούτα κόντιτα δοκίμασε...

Έτοιμη η αυριανή ανάρτηση ;)

Και λοιπόν;E allora? said...

Καλημέρα ΔΥΣΠΙΣΤΟΣ
Όταν ταξιδεύω Χμας για Ελλάδα βλέπω τους Έλληνες που τα μεταφέρουν...εγώ δεν έχω κατεβάσει ποτέ μου γιατί αν είναι να πάω στο σπίτι αξίζει από ζαχαροπλαστείο,βέβαια είναι ακριβούτσικα.

Ισλί νομίζω πώς έχω φάει μια φορά.Μελομακάρονα ξέρω να φτιάχνω αλλά εδώ έχω φούρνο με γκάζι και φοβάμαι ότι θα τα κάνω μαντάρα....άσε που μέλι έχουμε απ΄το χωρίο.

Εννοειται ότι θα τα ξαναπούμε....αύριο έχει άλλη ιστορία λόγω μέρας.

Καλή Κυριακή!!!!

Και λοιπόν;E allora? said...

Κι εγώ πείνασα YpNoS,ευτυχώς έμεινε φαγητό από χθες ;))

Καλή Κυριακή!!!

Και λοιπόν;E allora? said...

Καλημέρα lena_zip.Μη νομίζεις όταν είμαι Ελλάδα δεν ακουμπάω τίποτα ιταλικό εκτός και αν είναι φτιαγμένο απ΄τη μαμά.....αλλιώς δεν έχουμε να ζηλέψουμε με τόσα γλυκίσματα που έχουμε!

Καλή Κυριακή....

george said...

Nasai kala kalh mou na stolizeis etsi omorfa kathe xrono kai na mas gemizeis syntages kai glykakia! Yammie! :-DDD
(7)

Ξανθή said...

Καλησπέρα και του χρόνου με υγεία όπως εσύ επιθυμείς!!!
Πολύ ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες.
Θα περιμένω και τη συνέχεια, με ενδιαφέρουν πολύ τα ήθη και έθιμα άλλων λαών.

Dreamy Cloud said...

Mια δυο φορές εχω δοκιμάσει αυτό το γλυκό κα μπορώ να πω πως είναι υπέροχο.. Πιο πολύ μ'αρέσει που βάζουν κομάτια φρούτων μέσα!! Καλή εβδομάδα να έχεις :)

Και λοιπόν;E allora? said...

Φχαστώ βρε George
Baci

Και λοιπόν;E allora? said...

Κι εσύ ό,τι επιθυμείς Ξανθή,να καλοδεχτείς τα παιδιά σου :)))

Καλό βράδυ
Φιλιά

Και λοιπόν;E allora? said...

Dreamy Cloud τώρα πια τα φτιάχνουν και με σοκολάτα,με κάστανα,με ό,τι φανταστείς!!!!

Καλό σου βράδυ :)

mia maria said...

Και του χρόνου να είσαι καλά να ξαναστολίσεις το πανέμορφο δεντράκι σου!

Artanis said...

Καλές γιορτές να έχεις...
Φιλιά πολλά, καλή βδομάδα να έχεις...

Και λοιπόν;E allora? said...

big mama τις θερμότερες ευχές μου σε΄σενα και την οικογένειά σου.

χχχχ

Και λοιπόν;E allora? said...

Artanis καλές γιορτές να'χεις με τις κούκλες σου και τον αγαπημένο σου.

Καλή βδομάδα
χχχχ

kiki said...

Παρόλο που είμαι φανατική της ιταλικής κουζίνα, δεν έχω φάει κανένα από τα δύο. Όντως θυμίζουν τσουρέκι; Κυκλοφορούν πανετονε εδώ, αλλά δεν ξέρω αν είναι τόσ καλά όσο τα φτιαχτά. Ίσως δοκιμάσω να φτιάξω κανενα. Έλα να σε κεράσω μελομακάρονα που έφτιαξα προχτές!

Και λοιπόν;E allora? said...

kiki θυμίζουν λίιιιγο κατά τη γνώμη μου.Το ζυμάρι του τσουρεκιού είναι πιο πυκνό.
Μελομακάρονα μια τρέλα!!!!!

Related Posts with Thumbnails
Bookmark and Share